گذری بر تاریخچه نرم افزار CRM (1395/12/22)
همزمان با ظهور تجارت الکترونیک در جهان به تبع مشتری الکترونیک نیز به دنبال آن بوجود آمد. ونتیو , که یک ارائه دهنده راه حل برای مدیریت ارتباط با مشتری است معتقد است که مشتری الکترونیک همیشه انتظار دسترسی دائم و ثابت از طریق ایمیل , تلفن , فکس و وبسایت را از شرکت مرتبط دارد . آنها همیشه تقاضای یک پاسخ سریع و شخصی دارند.
رویارویی با نیازهای مشتریان درخواست های جدیدی را جایگزین درخواست های قبلی آنها میکرد و به دلیل اینکه نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سرمایه گذاری سنتی و قدیمی جنبه مدیریت مشتری را در نظر نگرفته بودند , نرم افزار CRM قدم بعدی منطقی در این زمینه بود.
ونتیو از سال 1992 در حال توسعه و پیاده سازی نرم افزارهایی برای رویارویی با مشتری بوده است.
تام داونپورت , استاد دانشگاه بوستون که اداره موسسه مشاوره اندرسون ( که در زمینه ایجاد تغییر مثبت در ویژگی های مهم یک تجارت مشاوره می دهد ) را بعهده دارد عقیده دارد که نرم افزار CRM به 2 دلیل توانست در این زمینه حرف اول را بزند.
دوانپارت میگوید :
اول اینکه , از زمانی که رقابت جهانی بیشتر شد و هرروز نیز در حال افزایش است و محصولات را سخت تر میتوان از یکدیگر متمایز کرد , شرکت ها شروع به تغییر از محصول محور بودن به مشتری محور بودن کرده اند .
دوم اینکه تکنولوژی ثابت کرد که قرار دادن اطلاعات مشتری شامل تمام ارتباطات و معاملات آنها تنها در یک سیستم امکان پذیر است. کاری که تا چند سال پیش تصورش هم غیر ممکن بود.
دوانپارت می گوید : تا همین چند سال پیش ما توانایی مدیریت اطلاعات جمع آوری شده که در مورد مشتری ها بود را نداشتیم , به علت اینکه اطلاعات در 20 سیستم جدا ذخیره میشد . اما زمانی که تکنولوژی شبکه ها و اینترنت کامل تر شد, نرم افزار CRM جایگاه خود را در دنیا پیدا کرد .